Από τη Μαρία Σκαμπαρδώνη
Η Ελλάδα είναι μία χώρα μικρή σε έκταση, αλλά μεγάλη σε ιστορία. Κάθε δρόμος της που πατάμε κρύβει από κάτω της ένα κομμάτι ιστορίας που ακόμα δεν έχει ανακαλυφθεί. Η Αθήνα, η πρωτεύουσα, έχει πολλά ιστορικά μνημεία, σπουδαία αγάλματα και αξιοθέατα που μαρτυρούν ένα λαμπρό παρελθόν.
Στην οδό Λεωφόρος Βασιλέως Κωνσταντίνου 116 35, κοντά στον Εθνικό Κήπο και ανατολικά του Ζαππείου, βρίσκεται ένα από τα σπουδαιότερα στάδια- μνημεία ολόκληρης της ανθρωπότητας: το Παναθηναϊκό στάδιο (ή αλλιώς, Καλλιμάρμαρο). Τεράστιο, μεγαλοπρεπές, υπερήφανο, ένα κόσμημα που αποτελεί σπουδαίο τουριστικό και πολιτιστικό σύμβολο ανά τους αιώνας. Το στάδιο είναι ένα μέρος, το οποίο αποπνέει μεγαλοπρέπεια με μία παράλληλη αίσθηση ηρεμίας από το ανήσυχο και θορυβώδες, συνήθως, κέντρο της πρωτεύουσας.
Σε θέση βόρεια του Αρδηττού, το Στάδιο ανήκει στην περιοχή του Παγκρατίου, διαμέσου του οποίου διέρχεται ο Ιλισός ποταμός, το Παναθηναϊκό στάδιο είναι ένα διαχρονικό και πανανθρώπινο σύμβολο ομορφιάς, ύμνησης του αθλητικού ιδεώδους και πολιτισμού. Η ιστορία που κρύβει είναι ακόμα σπουδαιότερη, καθώς είναι το πρώτο στάδιο στον κόσμο στο οποίο τελέστηκαν αγωνίσματα των Α’ σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων το 1896.
Σημαντικά ιστορικά γεγονότα
Το Παναθηναϊκό στάδιο έχει μεγάλη πορεία στην Ιστορία, καθώς στην αρχαιότητα ήταν το μέρος στο οποίο πραγματοποιούνταν τα Παναθήναια, η μεγάλη γιορτή προς τιμήν της θεάς Αθηνάς. Σήμερα, αποτελεί έναν μεγάλο συναυλιακό χώρο με μεγάλα ονόματα της παγκόσμιας μουσικής σκηνής όπως οι Cure και οι Depeche Mode να έχουν δώσει συναυλία. Άλλα σπουδαία καλλιτεχνικά γεγονότα που πραγματοποιήθηκαν στο Στάδιο ήταν το ανέβασμα της όπερας Αΐντα και οι Θερινοί Ολυμπιακοί Αγώνες του 1906.
Το Παναθηναϊκό στάδιο έχει χωρητικότητα 45.000 θεατών, ενώ το 1896 χωρούσε περίπου 80.000 και το 144 μ. Χ. περίπου 50.000. Στα πρώτα χρόνια της ύπαρξής του τα καθίσματα ήταν ξύλινα για να ανακατασκευαστεί μετέπειτα σε μάρμαρο επί Λυκούργου το 329 π. Χ.
Το Στάδιο ανά τους αιώνες, δέχτηκε μεγάλη ταλαιπωρία, ενώ στο Μεσαίωνα τα περισσότερα μάρμαρά του είχαν απογυμνωθεί και καταστραφεί. Όταν ο Όθωνας κήρυξε την Αθήνα πρωτεύουσα, το Καλλιμάρμαρο ήταν τελείως ερειπωμένο.
Δύο μεγάλοι εθνικοί ευεργέτες ανέλαβαν το έργο της αναστήλωσης του σπουδαίου σταδίου-μνημείου: ο Ευάγγελος Ζάππας το 1856 με τον αρχιτέκτονα Φρανσουά Μπουλανζέ, αλλά το σχέδιο αυτό ματαιώθηκε. Το 1874, οι αρχιτέκτονες Αναστάσιος Μεταξάς και Ερνέστος Τσίλλερ ανέλαβαν την ανακαίνιση και αναδημιουργία του Σταδίου με τον εθνικό ευεργέτη Γεώργιο Αβέρωφ να προσφέρεται να καλύψει όλο το ποσό για την ολοκλήρωση του έργου, μετά από αίτηση του Διαδόχου Κωνσταντίνου.
Αγάλματα γύρω από το Παναθηναϊκό Στάδιο
Το Παναθηναϊκό Στάδιο περιβάλλεται από αγάλματα μοναδικής ομορφιάς και αστείρευτου κάλλους. Απέναντι ακριβώς βρίσκεται ο Δισκοβόλος του Κωνσταντίνου Δημητριάδη, ένα γλυπτό ύψους 2,20 μέτρα που αναπαριστά τον αθλητή τη στιγμή που ετοιμάζεται να ρίξει το δίσκο.
Λίγο πιο πίσω από το Δισκοβόλο, συναντάμε τον Ξυλοθραύστη, έργο του Δημήτριου Φιλιππότη. Ο Δισκοβόλος αναπαριστά έναν άνθρωπο που προσπαθεί να σπάσει ένα ξύλο μόνος του, αποτελεί ένα από τα ομορφότερα αγάλματα όλης της Αθήνας.
Και, φυσικά, ο ανδριάντας του Γεωργίου Αβέρωφ, του εθνικού ευεργέτη που έδωσε στο Στάδιο τη δυνατότητα να αναγεννηθεί και να αναδημιουργηθεί ξανά, δίπλα ακριβώς από το Στάδιο. Έργο του Γεώργιου Βρούτου, τοποθετήθηκε το 1895 με απόφαση της Επιτροπής Ολυμπιακών Αγώνων ως φόρος τιμής.
Το Παναθηναϊκό Στάδιο είναι ένα από τα ωραιότερα μέρη της Αθήνας, της Ελλάδας ολόκληρης. Αποπνέει ιερότητα, θαυμασμό και επιθυμία για κατάκτηση του ανώτερου, καλύτερου εαυτού μας.
Πηγή:ligoapoola.gr